Planeta u dvojhvězdy

27.9.2011

Dosavadní výzkum naznačoval možnost existence planet, které obíhají ne jednu, ale dvě hvězdy. Důkazy ale chyběly. Pomoci údajů z družice Kepler objevil nyní tým vedený Laurancem Doylem z ústavu SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) planetu Kepler-16b. Planeta přibližně velikosti Saturnu oběhne za 229 dní obě hvězdy binárního systému Kepler-16 v souhvězdí Labutě, vzdáleného od nás asi 200 světelných let. Jelikož většina hvězd v naší galaxii jsou dvojhvězdy, jde o důležitý objev: Četnost tvorby planet a možnost života ve vesmíru je zřejmě mnohem vyšší a rozmanitější, než kdyby planety mohly existovat jen kolem jednoduchých hvězd. Planeta Kepler-16b tak konečně empiricky potvrzuje teorii, diskutovanou astronomy po mnohá desetiletí.

Od března 2009 je sonda Kepler první přístroj, schopný ve vesmíru objevit exoplanety (planety mimo naši Sluneční soustavu) velikosti Země pomoci tzv metody tranzitní fotometrie. Rozumíme tím sledování nepatrných poklesů světelnosti hvězdy při přechodu planety před hvězdou při pohledu ze Země nebo z družice. Pomoci opakovaného zaznamenávání sonda Kepler vyhledává exoplanety, přičemž těchto údajů můžeme využít pro určení velikosti planety a doby jejího oběhu. Ze vzdálenosti od hvězdy a její teploty lze určit teplotu planety. Poznáme tak, zdali se nachází v tzv obyvatelné zóně.

Webové stránky švýcarského Astrofotografického centra, působiště autora příspěvku.

Odeslat komentář k článku "Planeta u dvojhvězdy "